Vineri, 03 ianuarie 2014

Arta de a vinde atunci cand esti pe pierdere

Actiunile tale pierd din valoare. Vrei sa vinzi, dar nu stii daca sa vinzi acum pentru a nu acumula noi pierderi sau mai tarziu, cand minusul ar putea sau nu sa fie prea mare. Tot ceea ce stii este ca vrei sa scapi de actiunile pe care le ai pentru a putea reinvesti in altele mai profitabile. Intr-o lume perfecta, ai reusi mereu  sa vinzi actiunile la momentul potrivit. Din nefericire, nu este atat de usor in viata reala. Investopedia.com prezinta o strategie de vanzare care sa functioneze pentru orice investitor.

Iluzia revenirii

Atunci cand criza dotcom a izbucnit, in primavara lui 2000, iar piata a inceput sa coboare rapid, investitorii au inghetat precum un cerb in lumina farurilor unei masini care se apropie cu viteza. Multi nu au reactionat decat atunci cand valoarea portofoliului lor scazuse deja cu peste 50%.

Nu exista nicio garantie ca, odata scazute preturile, ele vor reveni. De fapt, asteptand ca piata sa-si revina, pentru a realiza break-even-ul, iti poate aduce pierderi uriase. Cu cat pierderile sunt mai mari, procentual vorbind, cu atat procentul de crestere al pretului actiunilor trebuie sa creasca pentru a atinge valoarea initiala. Astfel, daca pretul unei actiuni scade cu 50%, ea trebuie ulterior sa creasca cu 100% pentru a atinge valoarea intiala. In termeni de bani, asta inseamna ca o actiune care a scazut cu 50% de la 10 la 5 dolari va trebui sa creasca cu 100%, de la 5 la 10 dolari, pentru a se realiza break-even-ul. Multi investitori uita de aceste reguli simple si inregistreaza pierderi mai mari decat crezusera initial.

Nu vrem sa spunem ca o actiune nu poate reveni sau chiar depasi pretul initial dupa o scadere accentuata. Mai ales in cazurile in care pretul scade in mod nejustificat. Dar o perioada foarte lunga de asteptare, de ani de zile, inseamna si faptul ca actiunea respectiva blocheaza niste bani care, altfel, ar fi produs profit. Este bine sa gandesti intotdeauna in termeni de viitor potential. Nu poti sa schimbi trecutul, asa ca nu te agata de el!

Cel mai bun atac este apararea

Echipele castigatoare au un lucru in comun: o aparare buna. Acest principiu poate fi aplicat foarte bine in strategia de investitii pe pietele bursiere. Nu poti castiga daca nu ai si o buna strategie defensiva, predeterminata, care sa te ajute sa previi pierderile mari. Am spus „predeterminata” pentru ca cea mai buna perioada in care poti elabora aceasta strategie, in care poti gandi clar asupra acestui aspect, este inainte de a face achizitia respectiva. Nu esti atasat emotional inainte sa cumperi ceva asa ca poti gandi rational. Este dovedit ca, odata ce devii proprietarul unui activ, ai tendinta de a te lasa influentat de frica sau de lacomie.

O strategie de vanzare flexibila

Axioma clasica este de a cauta companii bune la preturi corecte. Urmand acest principiu este usor sa intelegi de ce nu exista reguli simple care sa regleze vanzarea si cumpararea – de multe ori pretul se poate schimba extrem de usor. Investitorii trebuie sa inteleaga caracteristicile companiei in sine.

O strategie de vanzare pentru un investitor poate sa nu fie buna pentru altul, deoarece investitorii sunt diferiti intre ei. Ganditi-va, de exemplu, la ordinul de stop-loss, care poate fi de 3% in cazul unui investitor pe termen scurt sau de 15% in cazul unuia care investeste pe termen lung, de 3-4-5 ani. Pe de alta parte, strategia de stop-loss devine din ce in ce mai nefolositoare pe masura ce perioada pe care se deruleaza investitia se lungeste.

Daca te gandesti la vanzare trebuie sa raspunzi la trei intrebari esentiale:

1.De ce ai cumparat actiunea respectiva?

2.Ce s-a schimbat?

3.Aceasta schimbare afecteaza motivele pentru care ai investit in compania respectiva?

Aceasta abordare iti cere sa stii ceva despre stilul tau de investitie. Daca ai cumparat o actiune pentru ca frizerul ti-a spus ca o sa creasca, vei avea probleme in a lua cele mai bune decizii pentru tine. Daca insa ai analizat cat de cat compania respectiva inainte de a cumpara actiunile, acest cadru de lucru va functiona.

Prima intrebare este una usoara. Ai cumparat actiunile pentru ca firma respectiva are o situatie financiara solida sau dezvolta o noua tehnologie? Oricare ar fi motivul, vei trece la a doua intrebare: ce s-a schimbat? Daca pretul unei actiuni scade exista intotdeauna un motiv. Calitatea pe care ai apreciat-o initial la firma respectiva inca mai exista sau ceva s-a schimbat? Este important sa nu limitezi cercetarea doar la motivele initiale pentru care ai cumparat actiunea. Vezi care sunt ultimele noutati legate de compania respectiva si eventualele rapoarte financiare inaintate autoritatilor. Daca, dupa ce efectuezi cercetarea, nu vezi nimic deosebit schimbat, pastreaza actiunea. Daca observi o schimbare, atunci treci la urmatoarea intrebare: este asta un motiv suficient pentru a nu mai cumpara din nou actiuni la compania respectiva? De exemplu, modelul de business al companiei a fost alterat? Daca da, cel mai bine ar fi sa vinzi. Nu uita sa nu devii atasat emotional de companii, astfel vei reusi sa vinzi inteligent.

Abordarea unui investitor care cauta actiuni subevaluate

In primul rand, aceasta strategie cere o cercetare minutioasa in fundamentele companiei respective.

Sa presupunem ca pretul actiunii a scazut cu 20%. Cei mai multi investitori ar fi extrem de suparati in cazul unui astfel de esec. Investitorul in valoare, insa, nu vinde doar pentru ca pretul a scazut. Ar vinde insa daca ceva fundamental s-a schimbat in calitatile care au facut actiunea respectiva atractiva. O astfel de persoana stie ca trebuie sa analizezi atent pentru a vedea daca un nivel scazut al raportului P/E (pret/profit pe actiune) si o rata mare a cresterii profiturilor inca exista.

Dupa ce investigheaza atent ce schimbari s-au produs asupra companiei, investitorul in cauza va afla ca firma trece prin una din cele doua situatii: ori are un raport P/E scazut si o crestere mare a veniturilor, ori nu. Daca firma inca mai intruneste conditiile amintite, investitorul va pastra actiunile. Sau chiar ar putea sa mai cumpere actiuni, acum ca ele se vand la discount.

Nu exista o singura regula pentru toti

Aceasta abordare poate fi aplicata in cadrul oricarei strategii de investitii. Un investitor in crestere, de exemplu, va avea alte criterii in evaluarea actiunii. Nu uitati ca am vorbit despre aceasta abordare ca despre un ghid. Este nevoie de gandire si munca pentru ca acest ghid sa fie eficient. Toti investitorii sunt diferiti, asa ca nu exista o singura regula care sa se potriveasca tuturor. Totusi, oricine ar trebui sa aiba o strategie de exit pentru a se proteja impotriva caderilor catastrofale de preturi. Important este sa gandesti critic si rational despre activitatea de vanzare. Cunoaste-te pe tine insuti, cunoaste-ti stilul si foloseste-ti strategia pentru a ramane disciplinat, fara a-ti lasa ratiunea sa fie orbita de emotii. Mai ales cand e vorba de investitii pe piata de capital.

dinu.boboc@economictimes.ro

Lasati un comentariu