Miercuri, 15 ianuarie 2014

Bogdan Campianu, Raiffeisen: Potentialul de crestere al actiunilor FP este urias si, personal, nu vad pe piata romaneasca o alternativa la fel de buna

Bogdan Campianu, directorul de­par­tamentului piete de capital din ca­drul societatii de brokeraj Raiffeisen Capital&Investment (RCI), liderul consortiului care interme­diaza lista­rea Fondului Proprietatea (FP) afirma, intr-un interviu acordat EconomicTimes.ro si Financiarul, ca po­ten­tialul de crestere al actiunilor FP este urias si, personal, nu vede, pe piata roma­neasca cel putin, o alternativa similara. Totodata, acesta estimeaza o crestere de 50% pentru indicele BET in acest an, dar spune ca este ceva mai sceptic in privinta SIF-urilor care par sa-si nege identitatea prin vanzarea actiunilor la banci.

1. Maine (azi-n.red) veti incepe road-show-ul de promovare a FP pe cele mai importante piete europene. Care sunt concret pietele unde veti merge?

Impreuna cu colegii de la ING si BRD si, bineinteles, cu sprijinul grupurilor financiare din care facem parte fiecare, am organizat pentru Fondul Proprietatea intalniri cu mai mult de 100 de investitori institutionali, care administreaza impreuna active de peste 700 miliarde de Euro. Aceste intalniri vor avea loc in principalele centre financiare ale Europei (Londra, Paris, Frankfurt sau Zurich), dar si acolo unde isi au sediul investitori care se concentreaza pe regiune (Varsovia, Stockholm, Copenhaga, Helsinki, Budapesta). Vreau sa remarc ca vorbim de cel mai mare road-show organizat vreodata pentru un emitent din Romania.

2. Din declaratii anterioare, am inteles ca road-show-ul va fi doar in Europa. De ce nu si in Statele Unite, de exemplu, in conditiile in care cel mai mare investitor strain la BVB este in prezent un fond american?

Faptul ca nu vom merge fizic in Statele Unite nu inseamna ca Fondul nu va fi prezentat si investitorilor americani. Pentru a putea organiza un road-show in Statele Unite e necesar un prospect bazat pe reglementarile de acolo, care difera de cele europene. Prospectul Fondului este intocmit avand la baza cerintele legislatiei europene in materie.
In general insa, fondurile din Statele Unite au entitati incorporate şi în Europa, tocmai pentru a putea avea acces si a investi si in ofertele europene.

3. Marius Murgu, presedintele Asociatiei Actionarilor de la Fondul Proprietatea (AAFP), isi exprima recent temerea ca perioada in care va fi promovat FP, cu doar doua saptamani inainte de listare, este prea scurta pentru a se reusi o promovare corespunzatoare in fata investitorilor straini. Este intr-adevar o perioada prea scurta pentru a atrage atentia investitorilor straini asupra FP?

In niciun caz. In general road-show-urile sunt in jur de doua saptamani. Promovarea Fondului se va face la cele mai inalte standarde din industrie, in conditiile in care pentru acest tip de activitati, mai mult (adica o perioada mai lunga de promovare) nu inseamna neaparat mai bine. Mai precis, nu este recomandabil ca perioada de promovare sa inceapa cu prea mult timp inaintea listarii pentru ca se pierde atentia investitorilor. In general, in cazul ofertelor publice initiale (IPO) road-show-ul are loc in perioada de subscriere si, din punctul de vedere al investitorului reprezinta ultima etapa in analiza emitentului respectiv – aprecierea asupra managementului companiei. In prealabil, investitorul a studiat prospectul de emisiune, a avut acces la raportul de analiza al intermediarului, astfel incat a avut posibilitatea sa-si formeze o imagine destul de clara asupra companiei. O imagine din care insa lipseste o piesa esentiala pentru orice investitor institutional, contactul direct cu managementul respectivei companii. De cele mai multe ori, acesta este elementul decisiv in ceea ce priveste optiunea de a investi sau nu in actiunile companiei respective.  Ideal este ca, atunci cand si aceasta ultima piesa se afla la locul ei, investitorul sa aiba si posibilitatea de a plasa un ordin. In cazul Fondului Proprietatea nu avem de-a face cu o oferta publica (si deci cu o perioada de subscriere) si de aceea Fondul a decis sa avem un interval de promovare oarecum centrat in jurul datei de listare si avand o perioada rezonabila inainte de aceasta data. Oricum, perioada pe care se desfasoara promovarea este mai extinsa decat in cazul ofertelor publice de pana acum.

4. Cum se va sti ca aceasta campanie de promovare a avut succes? Ce ar trebui sa vedem la listare ca sa putem spune ca aceasta campanie a fost un succes?

Eu cred ca putem vorbi deja despre succesul aceastei campanii, in conditiile in care atat de multe fonduri de investitii sunt interesate sa aiba intalniri cu managementul Fondului. Am fost placut surprinsi sa primim solicitari din partea multor astfel de fonduri pentru a fi incluse in programul de intalniri. Este deja un succes pentru ca nu trebuie sa uitam ca perceptia investitorilor fata de Romania nu este din cele mai bune, lucru dovedit si de volumele de tranzactionare de la BVB, iar Fondul este o entitate din Romania. Mai mult, el are in portofoliu companii detinute majoritar de stat, companii la care se poate intampla, de exemplu, ca statul sa forteze o donatie catre bugetul de stat de genul celei de la Romgaz. Cu toate acestea, clientii nostri sunt nerabdatori sa se intalneasca cu managementul Fondului. Nu credeti ca acesta este un succes?

5. Din informatiile oficiale, campania de promovare va continua pana pe 31 ianuarie, deci si dupa momentul listarii. Ce inseamna acest lucru, vor fi anumite piete pe care promovarea se va face dupa 25 si daca da, de ce sunt lasate la urma?

Am explicat mai devreme rationamentul care a dus la aceasta structura a road-show-ului. Astfel, cred ca e clar ca nu e un lucru rau “sa fii lasat la urma” pentru ca atunci investitorii vor avea acces la actiuni imediat, acestea fiind deja tranzactionate la BVB. Alegerea datelor anumitor destinatii a avut la baza, in principal o optimizare de natura geografica.

6. Cum estimati ca va evolua pretul actiunilor FP dupa listare?

Cred ca potentialul actiunilor Fondului este foarte bun avand in vedere structura portofoliului, potentialul de eficientizare a companiilor din portofoliu, in special a celor controlate de stat dar, mai ales, calitatea administratorului fondului si implicarea de care a dat dovada pana in prezent. In mai putin de patru luni de la numirea sa, Franklin Templeton a reusit sa listeze Fondul (lucru care nu s-a intamplat in cei cinci ani de la infiintare) si s-a implicat in protejarea intereselor actionarilor in situatiile in care acestea erau atacate. Am convingerea ca, pe termen mediu si lung aceasta abordare va genera rezultate remarcabile, rezultate care, inevitabil, se vor reflecta in pretul actiunilor FP.

7. In calitate  de broker, ce ati sfatui actionarii FP din prezent – sa vanda imediat dupa listare sau sa mai astepte?

Decizia actionarilor de a vinde sau de a astepta depinde de mai multi factori: perceptia acestora asupra perspectivelor unei companii, nevoia de cash, identificarea unor oportunitati alternative de investitie, etc. Asa cum am spus mai sus, convingerea mea este ca potentialul acestei actiuni este urias si, personal, nu vad, pe piata romaneasca cel putin, o alternativa similara.

8. Va putea FP sa revitalizeze singur piata de capital sau credeti ca investitorii straini vor veni strict pentru aceasta listare si nu vor migra si catre alte actiuni de pe piata?

Listarea Fondului Proprietatea este un eveniment istoric pentru piata romaneasca de capital. Este ceea ce ii lipsea pietei romanesti: o actiune nu doar cu capitalizare mare, dar si cu free-float semnificativ. O actiune suficient de lichida, care sa permita intrarea unor fonduri pentru care aceasta piata a fost neatractiva pana acum, tocmai din cauza lichiditatii reduse. Desigur, un investitor care investeste prima oara in Romania in FP, va analiza si alte oportunitati oferite de piata noastra de capital, iar daca lichiditatea ii va permite, va putea investi si in alte companii. Cred insa ca acest moment de gratie dat de listarea Fondului, va trebui folosit si alimentat cu alte listari. Bineinteles, ma gandesc, in primul rand, la pachetele de actiuni la companiile de stat anuntate deja. Cred ca in acest moment pietei de capital din Romania i se ofera o sansa pe care nu avem voie sa o ratam. Nu stim cand vom mai avea alta.

9. Care este cresterea pe care o estimati pentru indicii bursieri BET si BET-FI in acest an?

Cred ca exista premisele pentru o performanta buna a pietei in 2011. Daca semnele de revenire ale economiei, pe care deja le vedem, vor fi sustinute si in absenta unor socuri externe, nu as fi surprins de o crestere a BET cu 50% in 2011. Desigur, ma astept in continuare la o volatilitate destul de ridicata in cursul anului, dar cred ca performanta mai slaba a pietei din 2010 in comparatie cu pietele din regiune si din pietele emergente in general sa fie translatata intr-o supra-performanta in 2011.
Nu voi pronunta o cifra referitoare la BET-FI dar voi spune ca sunt ceva mai sceptic in privinta SIF-urilor care par sa-si nege identitatea prin vanzarea actiunilor la banci (BRD in special). Din punctul de vedere al unui investitor SIF-urile pot fi interesante ca o investitie complementara celei in Fondul Proprietatea pentru ca ultimul are o concentrare clara pe sectorul energetic iar SIF-urile pe cel financiar. In conditiile in care acestea renunta la detinerile la banci pentru a investi in FP, ca investitor m-as intreba de ce sa nu investesc direct in FP?

10. Care sunt actiunile pe care le vedeti cu un potential mai mare de crestere in acest an?

BRD, SNP si desigur FP.

O varianta a acestui articol a fost publicata in cotidianul Financiarul

catalin.ciocan@economictimes.ro

Un comentariu

  1. erf spune:

    lasa-ne cu abureala pe FP.
    cererea si oferta va determina pretul, restul sunt texte.
    sunt foarte curios daca cineva care a cumparat la 0,2-0,3 va astepta si va spera sa prinda 0,8-1 leu.in conditiile in care ar putea incasa in T+3 o caciula de cash.

Lasati un comentariu