Luni, 24 februarie 2014

Cand indicatorul PER da eroare. Sau cum sa ratezi un profit de 2250%

Sursa: Saxo Bank

Apple a reusit din nou sa distruga estimarile analistilor cu 33%, compania atingand venituri de 100 de miliarde dolari, in conditiile in care a avut 12 luni de vanzari record cu iPhone si iPad, cu o cerere record in special  din China, potrivit Saxo Bank.

De altfel, analistii bancii de investitii Saxo Bank compara produsele Apple comparabil cu un virus extrem de contagios, in conditiile in care din ce in ce mai multe persoane sunt “infectate” cu “virusul Apple”.

„<Care este cel mai rezistent parazit? Bacteria? Virusul? Viermele intestinal? O idee. Rezistenta. Extrem de contagioasa. Odata ce o idee a pus stapanire pe creier, este aproape imposibil de eradicat. O idee care este pe deplin conturata – complet inteleasa – care se fixeaza, chiar acolo pe undeva.> Citatul de mai sus este din filmul Inception, dar reflecta destul de bine impactul pe care il are Apple in in lume, in momentul de fata. Produsele sale, precum iPod, iPhone sau iPad, se vand la rate de crestere vertiginoase, comparabil cu un virus extrem de contagios”, precizeaza in cadrul unui raport, Peter Garnry, equity strategist in cadrul Saxo Bank.

De altfel, el a mai spus ca profiturile din actiunile Apple sunt o poveste clasica despre crestere si cum poti sa te inseli amarnic, „atunci cand ramai fidel strict unei viziuni hardcore invechite a investitorilor in valori”.

„Daca ai fi fost un investitor clasic, ai fi respins complet actiunile in vara anului 2004, cand se vindeau cu aproximativ 17 dolari pe actiune cu o rata P/E de 60, avand argumentul ca nicio companie nu are valoare de cumparare la aceste niveluri nebune. Nici macar in cazul in care compania creste YoY la aproximativ 300%. Investitorul in valori ar fi spus acelasi lucru in trimestrul trei al anului 2006, cand actiunile se vindeau cu aproximativ 77 de dolari, un profit de 350%, incepand cu vara anului 2004, cand rata P/E era de 34 si cresterea YoY a EPS a incetinit la 46%. Aceasta pozitie a investitorilor ar fi fost mentinuta pana cand rata P/E ar fi atins pragul de 12 la sfarsitul lui 2008 (rata de crestere YoY a Eps la 62%), cand actiunile se vindeau cu 86 de dolari (in acest moment, investitorul in valori ar fi pierdut 405% profit in doar patru ani)”, a explicat Garnry.

El a mai spus totodata ca si astazi probabil ca unii investitori nu ar fi dispusi sa plateasca in jurul valorii de 16 P/E pentru Apple, in ciuda cresterii ratei YoY a EPS pana la 76%, deoarece evaluarea este mai mare decat piata generala si cresterea va incetini in viitor. “Da, cresterea va incetini, dar chiar si la jumatate din rata de crestere actuala, compania este ieftina. In cazul in care un investitor a respins actiunile in valoare de 17 USD, din cauza unei evaluari abstracte a ratei P/E, fara a tine cont de R&D, produsele si  managementul sau, atunci el/ ea ar fi pierdut 2250% profit, incepand cu vara anului 2004. Acum, merita sa te gandesti la asta!”, a spus Garnry in raport.

Potrivit lui Garny, greseala clasica pe care un investitor ar fi facut-o cu Apple a fost sa o judece in special din perspectiva evaluarii, „fara a lua in considerare, asa cum Philip Fisher ar fi sustinut, R&D, (potentialul) de dezvoltare a produsului, abilitatile de management etc., care joaca un rol semnificativ in cresterea actiunilor”.

“Pe vremea lui Fisher, Texas Instrument si IBM erau Apple-ul din prezent. Ideea de la Apple a fost faptul ca o rata P/E de 60 in 2004 nu insemna mult, pentru ca potentialul era atat de mare. Pentru investitorii in valori, este un exerciţiu exelent: sa isi mute, cateodata, atentia de la foaia de bilanţ si sa se uite la produse si management. Facand acest lucru, vor descoperi, uneori, ca  un P/E de 35 este acceptabil”, a adaugat analistul citat.

Veniturile Apple de 100 de miliarde dolari acumulate in 12 luni, depasesc rata de crestere in ultimele 12 luni ale Microsoft.

Rata de crestere YoY (Year over year) a Apple pe ultimele 12 luni a fost de 76% in acest trimestru.

„Din al treilea trimestru al anului 2009, aceasta rata a accelerat, de fapt, in ciuda cresterii exponentiale in marime nominala a companiei. Cu greu poti gasi o poveste asemanatoare legata de crestere in ultimii 150 de ani, daca tii cont de marimea companiei. Este cu adevarat unic!”, a adaugat acesta.

Lasati un comentariu