Miercuri, 25 decembrie 2013

Cand trebuie sa vinzi actiunile

Marea majoritate a sfaturilor de investitii sunt orientate catre cumpararea de actiuni. Si nu e de mirare avand in vedere ca procesul investitional incepe cu achizitia de actiuni. De asemenea, achizitiile sunt cele care genereaza comisioanele brokerilor. Bineinteles, ceea ce este cumparat trebuie vandut la un moment dat, iar acea tranzactie va implica noi comisioane pentru brokeri, scrie Investopedia.com

Importanta vanzarilor

Este vital sa cumperi la un pret bun pentru ca de acest lucru va depinde profitul pe care-l vei avea mai tarziu. Intr-un fel, cineva ar putea spune ca profitul sau pierderea sunt generate in momentul cumpararii, doar ca nu vei stii asta pana nu vei vinde.

Pe de alta parte, daca achizitia la un pret bun poate determina un profit bun, vanzarea actiunilor la pretul potrivit garanteaza acest lucru.

Tranzactionarea de tip cazino

Principala problema pe care o poti intampina atunci cand vinzi este tendinta innascuta a oamenilor de a fi lacomi. Spre exemplu, un investitor cumpara o actiune care valoreaza 28 de dolari si planuieste s-o vanda cand pretul va ajunge la 30. Insa, cand pretul ajunge la 30, investitorul decide sa mai astepte pana la 32. Pretul ajunge la 32, dar acesta nu vinde si asteapta inca o crestere a pretului. Deodata, pretul scade la 29, iar regula initiala, de a vinde la 30, revine. Din pacate, pretul scade in continuare. Cedand sub presiunea emotiilor si a frustrarilor, investitorul vinde la pretul de 23 de dolari.

Este un exemplu clasic in care principiile solide ale investitiilor sunt inlocuite, din cauza lacomiei, de principiile jocului la ruleta. Astfel, vanzarea la un pret corect stabilit initial este esentiala pentru conservarea castigurilor si previne pierderile mari care pot aparea ulterior.

Nu incerca niciodata sa vinzi la pretul maxim absolut

Inainte de a discuta strategia vanzarii de actiuni, investitorii ar trebui sa stie ca nu trebuie niciodata sa incerce sa vanda la pretul maxim absolut sau sa cumpere la pretul minim absolut. Foarte putini au reusit acest lucru, si asta, in principal, din noroc. Cei mai bogati investitori reusesc extrem de rar acest lucru. Dar ei se concentreaza pe cumpararea la un pret si vinderea la un pret mai mare.

Care sunt motivele pentru a vinde o actiune?

1. Ai facut o greseala de analiza

Daca, dupa ce ai facut achzitia, ai constatat ca ai facut o greseala de analiza, eroare care afecteaza fundamental profitabilitatea investitiei respective, trebuie sa vinzi cat mai repede. Chiar daca asta inseamna asumarea unor pierderi. Cheia succesului in investitii este sa te bazezi pe propriile analize, nu pe schimbarile emotionale ale pietei. Daca ai gresit in analiza ta, treci mai departe. Evident, pretul poate urca ulterior, facandu-te sa te indoiesti de decizia luata, dar trebuie sa inveti din propriile greseli. Toata lumea face greseli. Invatand dintr-o greseala care te-a costat 10% din investitia initiala poate fi, de fapt, una dintre cele mai bune investitii pe care le-ai facut vreodata. Invatamintele trase astfel te pot ajuta ulterior sa faci investitii foarte bune.

Bineinteles, nu toate greselile analitice sunt la fel. Spre exemplu, daca o afacere nu-si atinge tintele de castig pe termen scurt si pretul actiunilor scade, nu e un neaparat un motiv sa vinzi. Trebuie sa observi daca soliditatea afacerii este afectata pe termen lung. Pe de alta parte, daca observi ca firma respectiva pierde cota de piata in favoarea competitorilor, asta ar putea fi un semn de slabiciune pe termen lung si un motiv intemeiat sa vinzi.

2. Aprecierea rapida a pretului

Este foarte posibil, uneori, ca, dintr-un motiv sau altul, pretul unei actiuni sa creasca rapid intr-o perioada scurta de timp. Cei mai buni investitori sunt investitorii modesti. Prin urmare, nu lua asta ca pe un semn al faptului ca esti mai destept decat ceilalti jucatori. O astfel de crestere rapida poate fi rezultatul unor jocuri speculative facute de altii. Asa ca, vinde, incaseaza profitul si treci mai departe. Eventual, daca pretul va scadea ulterior, poate vei avea oportunitatea sa cumperi din nou la un pret bun. Daca pretul va continua apoi sa creasca, urmeaza vechiul dicton: „nu a dat nimeni faliment incasand profit”.

3. Evaluarea nu mai e justificata de pret

Acesta este cel mai dificil motiv pentru a vinde o actiune, pentru ca evaluarea unei investitii este in parte arta si in parte stiinta. Valoarea unei actiuni depine, in ultima instanta, de valoarea actualizata a viitorului cash flow al companiei respective. Astfel, evaluarea va contine mereu un grad de incertitudine, pentru ca viitorul este, in general, nesigur. De accea, investitorii care tin cont de evaluarea actiunilor se bazeaza pe conceptul de „marja de siguranta”.

O regula buna de urmat, desi in nici un caz obligatorie, este de a vinde atunci cand evaluarea companiei o depaseste cu mult pe cea a societatilor comparabile. Evident, este o regula cu multe exceptii. De exemplu, nu trebuie sa vinzi o actiune Procter and Gamble doar pentru ca se tranzactioneaza la de 15 ori valoarea castigurilor, in timp ce Kimberly Clark se tranzactioneaza la de 13 ori aceasta valoare, in special avand in vedere pozitia dominanta in piata detinuta de P&G.

Un alt motiv de a vinde il reprezinta este atunci cand  raportul pret/profit pe actiune (PER sau P/E) depaseste cu mult media acestui indicator pe ultimii cinci sau zece ani.

Concluzia

Pe scurt, orice vanzare care aduce profit este una buna. Daca aduce pierderi, dar este urmata de o buna intelegere asupra motivelor care au generat acea pierdere, poate fi considerata si aceasta o vanzare buna. Vanzarea unei actiuni este proasta daca este dictata de emotii in loc de informatii si de analize. Nu stabili momentul vanzarii in functie de cat de aproape e de maxim pretul actiunii, ci in functie de motive rationale legate de evaluare si de pret.

dinu.boboc@economictimes.ro

Lasati un comentariu