Marti, 03 februarie 2015

Ce “misca” pretul unei actiuni pe bursa?

Intr-o explicatie foarte simplista, schimbarile de pret ale actiunilor sunt determinate de raportul  dintre cerere si oferta, sau, mai exact, de diferenta dintre persoanele care doresc sa cumpere o actiune si persoanele care doresc sa vanda acea actiune. Daca mai multi investitori vor sa cumpere o actiune (cerere), decat sa o vanda (oferta), atunci pretul titlului in cauza va creste, in caz contrar acesta urmand sa scada.

Mai important este insa de inteles ce ii determina pe investitori sa isi doreasca o actiune sau sa nu isi doreasca o alta actiune.  Aici intra in rol stirile ce pot fi considerate pozitive sau negative pentru o companie, fiecare investitor avand propriile idei si strategii cu privire la acestea.

Principala teorie este aceea ca miscarea de pret a unei actiuni indica sentimentul investitorilor cu privire la valoarea societatii in cauza, scrie Investopedia.com. Trebuie subliniat faptul ca nu ar trebui sa fie pus semnul de egalitate intre valoarea companiei si valoarea actiunii unei companii, aceasta comparatie fiind  irelevanta. Valoarea companiei este reprezentata de capitalizare (numarul de actiuni existente inmultit cu pretul unei actiuni). De asemenea, pretul unei actiuni nu reflecta doar valoarea companiei la momentul actual, ci si asteptarile investitorilor.

Cel mai important lucru care afecteaza valoarea unei companii este reprezentat de profitul acesteia. Companiile listate sunt obligate sa publice rezultatele financiare de patru ori pe an (o data in fiecare trimestru). In general, perioadele de raportari aduc si miscari de pret. Astfel, daca rezultatele unei societati sunt mai bune decat ceea ce analistii estimasera, pretul actiunii urca. Daca rezultatele sunt mai slabe decat asteptarile, pretul scade.

Desigur, nu doar castigurile unei companii determina pretul aciunii. De exemplu la sfarsitul anilor ’90, in timpul a ceea ce a fost numit “the dot-com bubble”, actiunile mai multor companii de internet au crescut spectaculos, atingandu-se capitalizari de miliarde de dolari, cu toate ca acestea nu generau niciun profit. Supraevaluarile nu au rezistat insa, iar dupa scaderi abrupte, multe dintre companii au ajuns la capitalizari ce reprezentau doar o fractiune din maximele istorice.

Vom discuta mai pe larg de factorii care influenteaza pretul unei actiuni intr-un articol viitor.

ionut.sisu@economictimes.ro

Lasati un comentariu