Duminica, 23 februarie 2014

Cum de reusesc rezultatele companiilor sa surprinda analistii

Atunci cand companiile raporteaza rezultatele trimestriale, investitorii sunt atenti nu doar la cresteri ale acestora, dar si la cum sunt ele in raport cu estimarile analistilor, potrivit Investopedia.com. Daca rezultatele depasesc prognozele, pretul actiunilor, de obicei, creste. Daca e invers, in general, pretul scade. In acest articol vom analiza surprizele care pot aparea in aceste cazuri.

Surprize, surprize!

Surprizele apar atunci cand rezultatele raportate difera de asa-zisele estimari unanime. Atent observate si analizate, aceste raportari sunt factori cheie care determina evolutia pretului actiunilor pe termen scurt.

Actiunile companiilor care surprind piata prin rezultate financiare mai bune decat estimarile analistilor cresc rapid. Si invers e valabil: actiunile scad in cazul in care raportul arata mai prost decat prognozele. Pretul poate scadea chiar si in cazul in care rezultatele financiare sunt bune, dar sunt sub estimari.

Cum apar surprizele

Surprizele cauzate de aceste raporturi pot fi vazute ca o masura a greselilor facute de analisti. In timp ce unii fac estimari corecte, altii fac greseli grosolane. Exista multe motive pentru care analistii gresesc:

1. Este dificil sa faci estimari

Pentru incepatori cel putin. Companiile sunt influentate de factori greu de prezis, factori care pot influenta foarte mult rezultatele financiare. Avand la dispozitie numai informatii publice, este extrem de greu pentru analisti sa prezica precis ce rezultate va avea compania respectiva.

2. Spirit de turma

Unii analisti au spirit de turma si isi schimba periodic estimarile pentru a fi in linie cu colegii lor. Un studiu efectuat de Robert Olsen, intitulat „Implicatiile spiritului de turma” (1996), arata ca acesti analisti prefera sa nu faca estimari mult diferite de colegii lor de frica sa nu greseasca. Din pacate, turma nu are mereu dreptate.

3. Optimistii incurabili

Supra-optimismul creste considerabil sansele de a gresi. Problema este ca analistii prefera sa fie mai degraba optimisti decat pesimisti. Se intampla des ca analistii sa aiba la inceputul anului o estimare prea optimista, apoi, inevitabil, vin corectiile. Analistii prefera sa fie optimisti in legatura cu o actiune de frica de a nu mai primi informatii in viitor de la managementul companiei in cazul in care gresesc. Casele de brokeraj au tendinta de a fi optimiste pentru a-i incuraja pe investitori sa cumpere actiuni.

4. Administrarea asteptarilor

Companiile devin tot mai bune in a evita surprizele negative legate de rapoartele financiare. Top-managerii firmei pot influenta estimarile analistilor prin propriile lor estimari legate de venituri (venituri pro-forma) sau prin informatii cheie furnizate la conferintele de presa sau alte intalniri. Scopul este de a administra aceste asteptari pentru a nu exista diferente majore intre acestea si realitate.

In plus, companiile vor raporta stirile negative inaintea sa anunte veniturile. Managerii vor incerca sa nu difuzeze stiri negative imediat sau in timpul anuntarii rezultatelor. De fapt, multe companii incearca sa mentina la un nivel relativ scazut asteptarile pietei tocmai pentru ca investitorii sa fie placut surprinsi in momentul furnizarii rezultatelor. O astfel de strategie a devenit aproape o regula pentru marile companii. Astazi, depasirea usoara a estimarilor nu mai reprezinta o mare surpriza pentru nimeni in cazul unei companii mari.

Tot in scopul anuntarii unor rezulate bune, companiile pot pastra veniturile extra obtinute intr-un trimestru bun pentru a compensa eventualele pierderi intr-un trimestru prost. Din pacate, nevoia de a nu inregistra rezultate sub asteptari i-a determinat pe unii manageri sa apeleze la practici contabile ilegale.

Concluzie

Surprizele provocate de rezultatele trimestriale au puterea de a modifica pretul actiunilor, cel putin pe termen scurt. Daca te intereseaza cum evolueaza pretul actiunilor in astfel de cazuri trebuie sa urmaresti istoria graficelor in perioada respectiva. Ca si investitor pe termen lung insa nu ar trebui sa te bazezi pe surprize. In esenta, surprizele spun cate ceva despre abilitatea analistilor si despre capacitatea managerilor de a informa corect piata, dar nicidecum despre valoarea reala a actiunii respective.

dinu.boboc@economictimes.ro

Lasati un comentariu