Sambata, 28 decembrie 2013

Cum poate ROE sa te ajute sa faci investitii profitabile

Ai de castigat daca investesti in companii care genereaza mai mult profit decat rivalii lor. Rentabilitatea capitalului propriu (ROE) este un indicator care te poate ajuta sa faci diferenta intre firmele care creeaza profit si cele care „ard” profitul. Pe de alta parte, ROE trebuie folosit cu grija pentru ca, oricum, un singur indicator nu poate sa-ti faca o imagine completa asupra companiei respective, scrie investopedia.com.

Ce este ROE?

Masurand cat de mult profit poate genera o companie din activele nete pe care le are, ROE te ajuta astfel sa-ti dai seama de eficienta firmei respective. Firmele care pot genera profit din operatiunile lor au, in mod obisnuit, un avantaj asupra competitorilor, avantaj care se va transpune in randamente superioare pentru investitori. Relatia dintre profitul unei companii si randamentul investitorilor fac din acest indicator unul important de analizat si examinat.

Pentru a gasi companii cu avantaj competitiv, investitorii pot utiliza media ROE pe ultimii cinci ani ai jucatorilor din aceeasi industrie.

Cum se calculeaza

ROE se calculeaza impartind profitul net al companiei la activele nete (capitalurile proprii). Profitul net poate fi usor aflat de pe rapoartele financiare, anuale sau trimestriale, trimise de companii. Valoarea neta a activelor poate fi alta prin scaderea, din valoarea totala a activelor, a datoriilor totale ale companiei. Pentru ca ROE sa fie calculata corect, trebuie ca ambele valori sa se refere la aceeasi perioada de timp.

Cum trebuie interpretat acest indicator

ROE te poate ajuta sa vezi daca o companie obtine profit doar din resursele pe care le are sau trebuie sa faca noi infuzii de capital. Un ROE care creste intr-un ritm constant arata ca managementul firmei ofera actionarilor mai multa valoare pentru banii investiti de ei. Altfel spus, acest indicator arata cat de bine foloseste managementul capitalul pus la dispozitie de actionarii companiei.

Totusi, e dovedit faptul ca o companie nu-si poate creste profiturile mai repede decat nivelul curent al ROE fara sa faca noi infuzii de capital. Astfel, o firma care are acum un ROE de 15% nu-si poate creste profiturile mai mult de 15% anual decat daca se imprumuta sau emite noi actiuni. Dar aceste masuri au un cost: datoriile taie in profitul net, iar emiterea de noi actiuni scade profitul net pe actiune, prin cresterea numarului total de actiuni ale companiei.

Asadar, ROE este, de fapt, o limita de viteza asupra ratei de crestere a firmei, de aceea investitorii se bazeaza deseori pe acest indicator pentru a-si da seama care este potentialul de crestere al companiei. In plus, multi cauta un ROE de minim 15% atunci cand selecteaza firmele in care vor sa investeasca bani.

ROE nu e perfect

ROE nu este un indicator absolut al valorii unei investitii. La urma urmei, acest indicator poate creste agresiv ori de cate ori valoarea capitalurilor proprii scade.

Daca, spre exemplu, o companie opereaza o reducere puternica a valorii contabile a activelor, scaderea profitului net are loc doar in anul in care aceste cheltuieli inregistrate. Prin urmare, reducerea valorii activelor produce o gaura mai mare in valoarea capitalurilor proprii in anii urmatori, provocand o crestere a ROE fara ca operatiunile companiei sa cunoasca o imbunatatire. Un efect asemanator, de crestere artificiala a ROE, il au operatiunile de rascumparare de actiuni. Aceste operatiuni afecteaza valoarea neta a activelor intr-o masura mai mare decat presiunea pe care o pun pe profitul companiei.

In plus, un ROE mare nu-ti spune daca o companie are datorii excesive si isi majoreaza fondurile mai degraba prin imprumuturi decat prin emiterea de noi actiuni. Nu uita, valoarea neta a activelor este egal cu valoarea totala a activelor minus datoriile totale. Astfel, cu cat datoria e mai mare, cu atat valoarea neta a activelor e mai mica si cu atat ROE e mai mare.

Sa presupunem ca doua firme au active de valoare egala (1.000 de dolari), acelasi profit (120 dolari), dar datorii diferite : firma A are datorii de 500 de dolari si astfel o valoare neta a activelor de 500 de dolari, iar firma B are datorii de 200 de dolari si valoare neta a activelor de 800 de dolari. Firma A are un ROE de 24% (120/500), iar firma B un ROE de 15% (120/800), desi are datorii mai mici. Daca ne uitam doar la acest indicator, A pare mai profitabila, desi ea are doar datorii mai mari decat B. Pentru a vedea dincolo de aparente, trebuie sa te uiti la ROIC (rentabilitatea capitalului investit), care arata in ce masura influenteaza datoriile profitul acelei companii. Acest indicator se calculeaza raportand diferenta dintre profitul net si dividende la capitalul total al companiei.

O alta scapare a ROE este modul in care activele intangibile sunt excluse din calculul valorii activelor nete. In general, contabilii omit din acest calcul lucruri precum brandul, marcile sau patentele. Acestea pot fi extreme de valoroase, astfel ca un calcul facut in acest mod poate arata o imagine gresita asupra valorii activelor nete.

O companie care nu detine drept active decat o marca reprezinta un exemplu extrem in care excluderea activelor intangibile distorsioneaza ROE. Compania ar parea astfel ca neavand deloc active, iar ROE ar fi probabil urias si nu ar fi aproape deloc de ajutor investitorilor in incercarea lor de a masura eficienta companiei.

Concluzie

Sa fim seriosi, un singur indicator nu poate oferi o imagine completa asupra unei companii. Dar media ROE din ultimii cinci ani, pe un sector anume, poate evidentia companiile care au un avantaj competitiv fata de celelalte.

Ganditi-va la ROE ca la un instrument util pentru a identifica liderii pe segmentele lor de activitate. Un ROE mare poate semnala un potential neexploatat, atata timp cat stii de unde vin numerele din ecuatie.

dinu.boboc@economictimes.ro

2 Comentarii

  1. zsolt spune:

    bravo

  2. Dinu spune:

    @zsolt: Mersi!

Lasati un comentariu