Luni, 31 martie 2014

Impactul 24 hrs. media asupra mintii consumatorului de informatie

Traim vremuri marcate de schimbari profunde. Probabil ca nicaieri impactul acestor schimbari nu este mai vizibil si mai de durata decat in lumea mass-media, cu precadere internetul. De fapt, mass-media este unul dintre efectele acestei dezvoltari fara precedent a canalelor de comunicatie.

Daca in anii 90-2000 de pilda, populatia era, la modul general, influentata de televizor (sa nu uitam nici maximele autohtone – ”cu televizorul ati mintit poporul – element simplu, prozaic chiar si totusi graitor al puterii manipulative a acestui mijloc de comunicare”) – peste 85 % din participantii la un studiu declarau ca televizorul este principala sursa de influenta – ergo, adevar, astazi procentul este de cca 50 % internet, cca 50 % televizor, cu o crestere vertiginoasa a cyber-spatiului.

Oamenii doresc sa fie informati, sa fie la curent cu tot ce se intampla. De cand internetul a aparut si pe meleagurile noastre, de cand conectam cablul de fibra optica sau DSL-ul, nu mai suntem singuri, facem parte din marea familie ”globala”, o familie care este insa departe de a fi prietenoasa sau respectuoasa cand vine vorba de propria intimitate. Fara internet insa, nu mai putem supravietui. Beneficiile incumbate (putem sa ne diagnosticam singuri, online, sa platim facturi, s.a.m.d., nu vin fara costuri). Totusi, astazi vom insista pe un alt aspect: fluxurile continue de informatii sau, in terminologia de profil, 24 hours media.

Aparute din nevoia omului de a cunoaste cat mai mult despre orice, despre ceea ce se intampla in lume, de la dezastrul din Haiti pana la stirile kitsch din show-bizul autohton, fluxurile de informatii (sau canalele de stiri – asa cum le place sa li se spuna), au pretentia ca reusesc (si de multe ori, chiar fac asta), sa ne prezinte lumea asa cum este ea.

Si totusi,  trebuie sa pornim de la premisa ca nimic in lumea aceasta nu este gratuit. Am invatat cu totii la scoala ca aerul si apa sunt nelimitate si gratuite – bunuri neconcurentiale, ca sa folosim termenul economic. Altfel spus, aerul poate fi consumat simultan de n indivizi, fara a deveni insuficient. Discutam, desigur, de conditii normale. Sa revenim dar la tema propusa: nimic nu este gratuit. Prin deductie, nici informatia care ni se ofera nu este gratuita. Costul? Mintea consumatorului de informatie. De fapt influentarea mintii acestuia cu un anumit scop. Amintim definitia manipularii: a covinge pe cineva de un anumit lucru, impotriva vointei lui. Mass-media abunda in ziua de astazi de astfel de lucruri. Cat de credibile sunt sursele de informatie in ceea ce priveste o informare obiectiva, corecta asupra unui anumit fapt, lucru?

Avem exemplele noastre de surse de informare 24 din 24 – de la specialisti in stiri, la adevarate fabrici de stiri, s.a.m.d. Totusi, ca indivizi rationali, trebuie sa ne intrebam: de cata informatie avem nevoie pentru a fi corect informati. Pornind, desigur, de la premisa ca acesta este scopul nostru de fapt. Sa fim corect informati. Exista pericole in conectarea continua la aceste surse de informare?

Dupa umila noastra parere, da. Sa incercam o explicatie, relevata de motive, pentru ca in final, sa propunem cateva solutii pentru diminuarea gradului de manipulare asupra mintii noastre.

24 de ore este un interval imens, iar sarcina de a-l umple cu informatii din diverse domenii, de la economie la show-biz este una foarte grea. In concluzie, fie ca vorbim despre televiziuni de stiri straine si / sau autohtone, trebuie sa ridicam un semn de intrebare asupra calitatii tuturor materialelor transmise pe calea undelor. Jurnalele de stiri concentrate, de regula in cadrul unei singure ore – se poate si asa – un exemplu fiind euronews, care repeta zilnic stiri comprimate de-a lungul unei ore, inclusiv stiri din domeniul stiintific, juridic si european, au devenit din ce in ce mai rare, deoarece si consumatorii au devenit, cel putin la noi in tara, interesati de balci, de senzational (nu s-a gresit, din punct de vedere al marketingului, atunci cand patronii de televiziuni lipesc acest afis pe ecran).

De regula, informatia concreta, prezentata relativ succint, este mai credibila. Pericolul in cazul canalelor de stiri non-stop este ca aceste stiri sunt aruncate pe banda – sintagma ”fabrica” devine una corecta, dar intrun sens trist. Orice eveniment devine extrem de mediatizat, deoarece, dincolo de cele 30 de minute – 1 ora normale asimilarii informatiei, ni se ofera talk-showuri (cu denumiri uneori hilare sau ghinioniste), conduse de oameni mai mult sau mai putin prelucrati, instruiti in tainele jurnalismului si televiziunii – domenii de altfel extrem de interesante, dar care nu mai sunt de mult rezervate doar specialistilor.

Televiziunile de tip ”24 de ore” nu prezinta stiri 24 / 24, ci prezinta stiri 1/24, dupa care elaboreaza dezbateri, creaza vedete si / sau personalitati de care pana mai ieri nici nu auziseram. Creeaza de fapt, o noua modalitate de gandire in mintea consumatorilor. Daca nu sunteti de acord, va rog sa va ganditi la cate trusturi de presa cunoasteti, care sa fie independente politic? La noi in tara sau in strainatate, problema este similara.

Si totusi, ca devotati consumatori de mass-media si tot ceea ce inseamna ”stiri”, ce putem face pentru a preveni sau a diminua manipularea la care oricum suntem supusi?

In primul rand, recomand, pentru cei interesati, studiul ”principalelor legi si tehnici de manipulare”, pe care le vom dezbate cu alta ocazie. Daca lucrarile de specialitate nu va sunt la indemana, selectati mereu minim 3 surse de informare asupra unui eveniment / asupra unei stiri, dar atentie! – un ziar si o televiziune care fac parte din acelasi trust nu sunt surse de informare diferite, asadar, precautie.

Legat de manipularea prin sondaje – extrem de eficienta de pilda in preajma campaniilor electorale sau a campaniilor de tip gripa ”selectati ce animal doriti dvs.”, recomandam sa aveti grija la marimea esantionului de lucru (numar de persoane chestionate), dar si a marjei de eroare cu care s-a lucrat: orice peste 3 % este mai mult decat neverosimil, iar in cazul in care la un sondaj statistic nu se prezinta aceasta marja, nu va ocupati timpul cu citirea si analizarea lui.

Nu e usor sa fii consumator media in ziua de astazi. Cu atat mai putin, consumator de ”24 hrs. Media”. Ceea ce putem face, este sa decidem noi pentru noi, sa filtram, sa alegem constient modul de a interpreta o informatie. Cu alte cuvinte, sa gandim…

Comentariu de Lucian Alexandru Danciu,  analist financiar si colaborator al Universitatii “Lucian Blaga” din Sibiu

Un comentariu

  1. Alina spune:

    din pacate tara asta pare sa se OTV-izeze..toata lumea se uita la stirile de la ora 5..si la emisiuni gen “Acces direct” care nu fac altceva decat o tembelizare in masa…paine si circ…a functionat dintotdeauna….ce reteta simpla de a distrage atentia omului de la problemele cu care se confrunta…

Lasati un comentariu