Luni, 30 decembrie 2013

Mihai Popescu, CEO Aviva Romania: Romanii au inteles ca este responsabilitatea fiecaruia sa faca ceva pentru a-si asigura un venit financiar la pensie

Asigurarile unit linked au cel mai mare potential de crestere in 2011

Mihai Popescu, CEO Aviva Romania

Mihai Popescu, directorul general al Aviva Romania spune ca Romania este una dintre pietele cu cel mai mare potential de dezvoltare pe segmentul asigurarilor din Europa, insa in prezent este cu mult in urma altor tari din Uniunea Europeana. Pentru anul 2011, acesta este de parere ca segmentul cu cel mai mare potential de crestere este cel al asigurarilor unit linked. Asigurarile de viata unit-linked sunt polite de asigurare care ofera posibilitatea investirii banilor in fonduri de investitii.

1. Cum arata piata de asigurari din Romania de la inceputul anului si ce asteptari aveti pentru ultimele trei luni din an?

Romania se numara printre tarile din Europa Centrala si de Est cu cele mai slab dezvoltate piete ale asigurarilor de viata, ponderea acestei industrii in Produsul Intern Brut fiind de numai 0,3%. Piata locala de asigurari de viata se afla astfel mult sub nivelul altor state din regiune. Potrivit datelor Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR) in Ungaria si Polonia asigurarile de viata reprezinta 1,9% din PIB, de exemplu;  in Slovenia, nivelul acestui indicator este 1,8%, iar in Cehia si Slovacia, de 1,6%, respectiv 1,3%. In primele luni ale anului 2010 piata de asigurari de viata a crescut cu 4,3% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut (potrivit datelor CSA) si ma astept ca pana la finalul anului sa se mentina un trend ascendent dar moderat.

2. Care este segmentul de business al Aviva cu cel mai mare potential de crestere in 2011, si care este la polul opus?

Anul 2010 a fost anul in care necesitatea de protectie a jucat un rol mai important in prioritatile oamenilor si de aceea aceste produse au cunoscut o crestere mai mare comparativ cu alte produse. Segmentul cu cel mai mare potential de crestere in 2011 este cel al produselor cu componenta investitionala –Unit Linked. Pe masura ce nivelul de cunoastere si intelegere al acestor produse va creste, ponderea lor in portofoliul asiguratorilor va fi cu siguranta mai mare. Criza economica a insemnat o schimbare a obiceiurilor de consum si o reincadrare a cheltuielilor in functie de necesitati. Romanii au inteles ca este responsabilitatea fiecaruia sa faca ceva pentru a-si asigura un venit financiar la pensie si au inceput sa actioneze in acest sens.

La polul opus  se afla produsele de pensii facultative – Pilonul 3- pentru ca, in acest moment, pentru persoanele fizice procedurile de plata si decontare sunt destul de anevoioase si multi prefera sa renunte. Pensiile private facultative au fost pana acum produse achizitionate de companii sub forma beneficiilor oferite angajatilor, insa in noile conditii de criza economica financiara majoritatea companiilor au renuntat la a oferi astfel de beneficii.

3. Care segment a crescut cel mai mult in ultima perioada, si care a fost motivul cresterii?

Produsele Unit-Linked au inregistrat un trend ascendent in aceasta prima parte a anului, in primul rand datorita transparentei acestor produse. Produsele Unit-Linked sunt produse extrem de flexibile, adaptate nevoilor personalizate ale fiecarui client si pe masura ce nivelul de cunoastere si intelegere al acestor produse va creste ponderea lor in portofoliul asiguratorilor va fi cu siguranta mai mare.

4. Cand vedeti o revenire a pietei?

Este foarte greu sa facem astfel de estimari in acest moment, insa avem incredere ca in 2011 piata va reveni pe aceeasi curba ascendenta cu care ne-am obisnuit anii trecuti.

5. In primele sase luni din 2010, activele Aviva Romania au ajuns la 600 milioane de lei, in crestere cu 22%. Care segment a fost motorul cresterii?

Motorul cresterii activelor Aviva Romania au fost vanzarile prin intermediul fortei de vanzari directe, care au crescut comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut si comparativ cu celelalte canale de distributie (in principiu canalul bancassurance care a scazut simtitor).

6. Cum ati caracteriza piata asigurarilor din Romania comparativ cu alte piete din regiune?

Din punct de vedere al potentialului de dezvoltare, piata din Romania este una dintre pietele cu cel mai mare potential de dezvoltare din Europa. Din punct de vedere al stadiului actual de dezvoltare este mult in urma altor tari din Uniunea Europeana.

Este important sa subliniem ca alegerile strategice pe care le vom face acum sunt cele vor da roade pe termen lung si ne vor consolida prezenta pe piata de asigurari de viata din Romania, similar cu prezenta altor business-uri Aviva pe alte piete din Europa Centrala- de exemplu piata din Polonia.

7. Cum arata clientul Aviva si care este suma medie pe care un roman o aloca pentru asoigurari. Puteti face o comparatie cu fondurile mutuale?

Cei care aleg asigurari sunt mai interesati de partea de protectie a familiei, de preintampinarea efectelor unor evenimente nefericite, in timp ce in cazul celor care se orienteaza catre fondurile de investitii, prioritare sunt randamentele pe care le pot aduce investitiile si preocuparea pentru conservarea banilor, in special in perioade de criza economica. Prima medie la asigurari este de 3-400 euro/an in timp ce la nivelul industriei fondurilor mutuale, activele totale sunt de 5,2 miliarde de lei, si numarul de investitori este de 300.000, deci o medie a sumei investite de aproximativ 17.000 lei/an.

8. Dupa vanzarea Aviva Investors,  Aviva va iesi de pe piata fondurilor mutuale sau va continua investitia pe acest segment?

In acest moment Aviva nu mai este prezenta pe piata fondurilor mutuale datorita gradului de dezvoltare al acestui segment pe piata din Romania, care nu este la nivelul dorit de Aviva pentru  ca o astfel de investitie sa fie justificata. Daca in viitorul apropiat sau indepartat Aviva va considera ca a aparut o oportunitate la standardele cautate de grup, atunci cu siguranta ne vom implica si pe acest segment.

ramona.asiminei@economictimes.ro

Lasati un comentariu