Miercuri, 20 august 2014

Politica de dividend, intre oportunitati si motivarea actionarilor

Foto: Intercapital Invest

In prezent atentia este indreptata catre politica de dividend a emitentilor. In anul 2011, au fost rate de distributie mai mari fata de anii anteriori si mai multe companii care au acordat dividende in premiera. Acest fapt poate fi explicat prin cel putin doi factori: motivarea actionarilor – dupa scaderea lichiditatillor ca urmare a unui context negativ de piata si atragerea investitorilor– fiind cautate companiile care acorda dividende, mai ales de catre investitorii mari.

Prin urmare, in conditii cu risc ridicat de piata, politica de dividend poate mentine interesul investitorilor si sustine cursul bursier. Insa in perioadele dificile companiile au nevoie de fonduri pentru investitii, ca in anii de prosperitate sa se concentreze pe vanzari.

Actionarii sunt indreptatiti sa obtina recompense pentru investitiile realizate atunci cand activitatea companiei este profitabila. Dupa incasarea dividendelor, o parte din bani se poate intoarce in firma, daca acestia considera ca vor avea in continuare avantaje financiare. Problema este atunci cand exista oportunitati interesante de dezvoltare a activitatii, care pot sustine profitabilitatea companiei pe termen lung, si investitia poate fi amanata sau ratata din lipsa fondurilor.

Rata de distributie a dividendelor arata cat de mult din profitul net este distribuit la actionari. O crestere a ratei de distributie ar trebui sa vina in conditiile cresterii profitului. Daca vine pe fondul unor castiguri similare sau mai mici atunci posibilitatile viitoare sunt mai mici si valoarea adaugata scade.

Scopul primar al managementului este sa creasca valoarea contabila a companiei (capitalurile proprii) si sa maximizeze valoarea de piata. Capitaluri proprii cresc cu retinerea castigurilor si sunt importante in generarea profiturilor viitoare. Un capital mai mare este util pentru extinderea activitatii, optimizarea costurilor, reducerea depedentei fata de creditori sau obtinerea unor conditii mai avantajoase de creditare. Valoarea contabila exprima in esenta deciziile luate in trecut cu privire la activitatea operationala si financiara. Valoarea de piata a companiei reflecta asteptarile investitorilor in privinta performantelor viitoare. Daca investitorii au incredere in posibilitatile de obtinere a acestora atunci valoarea de piata ar trebui sa fie mai mare decat valoarea contabila.

Concluzia este adaptarea politicii de dividend atat rezultatele obtinute si oportunitatile de investitii, cat si la cerintele investitorilor.

Comentariu de Daniela Ropota, analist in cadrul societatii de brokeraj Intercapital Invest

Lasati un comentariu